Ahad, 21 Februari 2010

HABIB OH HABIB!

 Kadang-kadang ada juga kita dengar orang berbual malah di kalangan habib habiban sendiri bahawa mereka mengklaim yang mereka sudah semestinya ahli syurga.Dari segala maklumat tentang habib yang antum faham, yang pasti banyaklah salah dan batil yaitu kepastian bahwa setiap habib pasti masuk syurga.
Kepercayaan ini batil dan amat rosak kalau sampai dijadikan keyakinan. Kerana dalam aqidah ahlusunnah wal jamaah, yang maksum dan pasti masuk surga hanya nabi dan rasul saja. Kerana para nabi dan rasul mendapat wahyu dari Allah SWT serta penjagaan ilahiyah, yang akan menjadi pengonntrol apabila akan melakukan kesalahan.
Sedangkan keluarga nabi baik isteri baginda maupun anak dan menantunya tidak mendapat wahyu, maka tidak mendapatkan penjagaan ilahiyah. Maka mereka tidak maksum. Dan karena tidak maksum, maka tidak ada jaminan untuk masuk syurga.
Kecuali Ali bin Abi Thalib radhiyallahu ‘anhu yang secara pribadi, bukan anak keturunannya, telah dikhabarkan oleh Rasulullah SAW sebagai salah satu dari 10 orang shahabat yang diberi  khabar gembira akan masuk syurga.
Menghormati Ahlul Bait
Menghormati dan memuliakan ahlul bait, memang tidak salah bahkan diperintahkan oleh Al-Quran.
Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu dan dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat dan ta’atilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya. (QS. Al-Ahzab: 33)
Namun yang menjadi masalah, siapakah yang dimaksud dengan ahlul bait? Apakah isteri-isteri nabi ataukah Ali, Fatimah, Hasan, Husein dan anak keturunannya?
Kalau kita baca ayat di atas, lafadz ayat itu ditujukan kepada isteri-isteri nabi SAW. Mereka diminta untuk menetap di dalam rumah, tidak berhias, shalat, zakat dan mentaati Allah dan Rasul-Nya.???
Lalu apakah para habaib itu termasuk ahlul bait?
Ada sekian banyak versi jawapan. Ada yang membenarkan dan ada juga yang menolaknya.
Buat mereka yang membenarkan, maka para habaib dan syarifah itu kemudian diperlakukan sedemikian rupa, yang intinya ingin memberikan penghormatan. Bahkan terkadang sampai berlebih lebihan lalu mengklaim merekasebagai maksum dijamin masuk syurga.
Kalau sekadar menghormati dalam erti mencium tangan dan memuliakannya dengan memberi hadiah, rasanya masih boleh di terima pakai. Kerana untuk budaya sebahagian masyarakat tertentu, mencium tangan orang dimuliakan memang sering kita nampak.Tambahan pula  tidak ada nash yang melarang kita mencium tangan orang yang kita muliakan dan kita cintai.
Akan tetapi kalau sudah sampai mengkhususkan habaib dan syarifah, seolah-olah mereka itu tidak mungkin melakukan dosa dan pasti masuk syurga, maka cara berfikir seperti ini sesat dan menyesatkan. Dan para habaib sendiri juga menentang cara berfikir seperti ini.
Habaib dan Betawi
Budaya memuliakan para habaib akan lebih terasa di kalangan betawi.(satu suku di daerah jakarta) Sampai bekas minum mereka pun dianggap ada keberkahkahannya. Bagaimana hal tersebut boleh terjadi?
Penyebabnya sederhana saja. Sejak dahulu orang betawi punya pola hidup yang agak berbeza dengan suku lain. Mereka sangat dekat dengan ajaran Islam dan para pengajar agama. Kebetulan dizaman dahulu, para pengajar agama adalah para habaib itu. Masjid Kwitang dan madrasah Jamiat Khair Tenabang adalah markaz yang boleh kita sebut sebagai sumber pengajaran agama Islam bagi orang betawi. Dan keduanya dipimpin oleh para habaib.
Jadi ketika orang betawi mencium tangan habib depan belakang, mereka sedang menghormati guru mereka. Kerana berkat guru itulah mereka jadi kenal agama Islam. Dan ajaran menghormati guru memang sangat kuat dan lekat.
Pola fikiran seperti ini sebenarnya takdak masalah. Di mana-mana pun, murid memang harus hormat dan memuliakan gurunya.
Yang jadi masalah adalah kesalah-pahaman orang di zaman sekarang yang memandang semua habib pasti orang berilmu dan berhak menjadi guru. Yang benar adalah bahwa sebahgian dari habaib itu memang ada yang ber ilmu agama yang luas dan mendalam, tetapi sebahgian besarnya justru tidak pernah belajar agama. Mereka adalah orang bodoh yang tidak punya ilmu tapi mendakwakan kehabiban dan keawaman umat sahaja. Akibatnya, banyak umat yang terpeleot dengan masalah ini.
Maka bila seorang habib memang ahli dalam ilmu syariah, katakanlah doktor di bidang ilmu syariah, atau ilmu hadits, atau ilmu tafsir, mempunyai karya atau kitab yang banyak, wajar bila kita hormati beliau dan kita muliakan.
Perasaan atau tindakan rasa hormat pun tidak harus dengan cara-cara yang pelik dan menggelikan, seperti minum dari gelas bekas minumnya. Atau mencium tangan mereka depan belakang. Tapi hormatilah mereka sebagaimana umumnya kita menghormati para ustadz, guru dan ahli agama.
Wallahu A'lam..

2 ulasan:

  1. salam..ah posting yg begitu releven sekali beb..syukran beb coz banyak beri teguran..tapi kalau boleh ente terangkan lah lebih terperinci maksud ahli bait..sebab ente hanya tafsir ister2 nabi sahaja...afwan kalau tertunjuk pandai beb..ana cuma nak tahu jer..hehe

    BalasPadam
  2. alaik salam warahmatullah..bukan tegur laa..tapi kongsi pangalaman..sbb ana pon pernah rasa camtu jugak..hehe..mmg ana saja pakai pendapat istri2 nabi sbb tkmau org ckp angkat bakul pulak nnt..walaupun hakikatnya banyak pndapat yg condong pd ahlul kisa'(Rasul,Fatimah,Ali,Hasan dan Husain)..

    BalasPadam